opony samochodowe

Przed nami czas zmiana opon w naszych pojazdach z zimowych na letnie. Nie wiesz kiedy to zrobić? Poniższy wpis odpowie na to i inne ważne kwestie związane z wymianą ogumienia. Dowiesz się również dlaczego tak ważna jest jazda na oponach, przystosowanych do warunków panujących w sezonie letnim.

Ogólnie przyjętą przez producentów opon zasadą jest wymiana opon na letnie, w momencie kiedy średniodobowa temperatura powietrza plasuje się powyżej 7 stopni Celsjusza. Dodatkowo, jeśli temperatura w nocy utrzymuje się powyżej 4-6 stopni, przez okres 1-2 tygodni, warto rozważyć zmianę opon na te z letnim bieżnikiem. Oczywiście zarówno przed, w trakcie oraz po wymianie gum należy zwrócić uwagę na szereg elementów, które decydują o właściwym użyciu odpowiednich komponentów.

Przed zmianą

Dokonujemy szczegółowych oględzin stanu nowych opon. Najistotniejsza jest głębokość bieżnika, której minimalna wartość regulowana jest przez polskie prawo. Dopuszcza się korzystanie z opon o bieżniku równym lub głębszym od 1,6 mm. Niemniej jednak, są to graniczne wartości, niezapewniające pełnego bezpieczeństwa na drodze. Letnia opona z bieżnikiem płytszym niż 3,0 mm traci w szerokim stopniu swoje właściwości trakcyjne, co przekłada się na przyczepność pojazdu na drodze. Kolejnym ważnym elementem jest odpowiednie wyważenie. Nieprawidłowo wyważona opona może negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie całego zawieszenia, a także przyspieszyć zużycie samych opon. Jeśli spotkają nas jakiekolwiek wątpliwości wystarczy zasięgnąć rady u wulkanizatora.

W trakcie montażu

W przypadku ogumienia kierunkowego i asymetrycznego szczególnie istotnym jest stosowanie się do oznaczeń wskazujących prawidłowy kierunek toczenia i zewnętrzną stronę opony. Montując gumy symetryczne, w których bieżnik jest identyczny po obu stronach, sposób zakładania jest istotny w przypadku, gdy zamierzamy posłużyć się tym samym zestawem co w latach poprzednich. Przyjęta zasada o zmianie stron opon używanych w zeszłym sezonie wynika z minimalizowania zużycia ogumienia, co ciągnie ze sobą inne konsekwencje np. głośniejsza praca.

Po wymianie

Przy końcu prac nad podmianą kół, z właściwymi dla panujących warunków oponami, upewniamy się, że śruby mocujące koła dokręcone są z wyczuciem. Zbyt lekko przykręcone koło może najzwyczajniej odpaść w trakcie jazdy. Przykręcone za mocno, zapieczone po sezonie nakrętki mogą stawiać silny opór podczas odkręcania. Aby uniknąć konieczności rozwiercania śrub, do przykręcania należy użyć klucza o odpowiednim rozmiarze, najlepiej dynamometrycznego. Po odpowiednio zamocowanym kole dbamy o zachowaniu odpowiedniego ciśnienia w oponach. Powinniśmy kierować się wartościami podanymi przez producenta pojazdu, w jego instrukcji. Pamiętajmy jednak, że ciśnienie należy dostosowywać do aktualnego obciążenia pojazdu.

Ciesząc się odpowiednio wymienionymi oponami, nie zapominajmy o odpowiednim składowaniu ogumienia zimowego. W przypadku przechowywania w garażu, pamiętajmy o konieczności wyważenia opon przed kolejnym sezonem oraz o względne zachowanie ochrony przed zmiennymi warunkami pogodowymi. Odpowiednia konserwacja oraz obowiązek jazdy na oponach przeznaczonych do konkretnych warunków na drodze spoczywa na barkach każdego, kto podchodzi do egzaminu na prawo jazdy. Nieprzestrzeganie zasad użytkowania komponentów samochodowych grozi nie tylko mniejszym bezpieczeństwem na drodze, ale również zwiększeniem zużycia części oraz paliwa.

Wraz z instruktorami z centrum szkolenia kierowców D-H życzymy wszystkim kierowcom bezpiecznej jazdy i szerokiej drogi, do poczytania!

Szkoła Nauki Jazdy D-H © 2014 | Wykonanie: Getso.pl