kontrolka silnika

Na desce rozdzielczej samochodu znajdziemy wiele różnych kontrolek informujących o stanie technicznych pojazdu, lub po prostu o tym co w danej chwili funkcjonuje. Różne kolory ikonek przekazują nam priorytet ewentualnych usterek, którymi powinniśmy się zająć w pierwszej kolejności. Kolor czerwony alarmuje nas o konieczności zwrócenia uwagi na elementy wymagające natychmiastowych napraw, pomarańczowe ostrzegają, a zielone i niebieskie informują o stanie działania systemów auta.

Kontrolka silnika

Żółta ikona w kształcie silnika informuje nas o jego pracy. Kiedy w trakcie jazdy jest zgaszona, oznacza to, że układ działa poprawnie i nie ma powodów do obaw. Jeśli zapala się kolorem pomarańczowym, zostajemy poinformowani i jednym z różnych możliwych scenariuszy zakłóconej pracy silnika naszego samochodu. Poniżej opisujemy kilka najczęstszych przypadków, kiedy otrzymujemy żółtawy alarm od naszego auta.

Zapala się i gaśnie

Zdarza się, że system elektroniczny wykryje usterkę, załączając pomarańczową kontrolkę silnika, ale przy kolejnych uruchomieniach samochodu, lub nawet w trakcie jazdy alert znika samoczynnie. Dzieje się tak m. in. w przypadku zbyt niskiego napięcia instalacji podczas rozruchu, czy zawilgocenia silnika i wypadających zapłonów. W przypadku regularnie zapalającej się ikonie, powinniśmy skonsultować sytuację w swoim serwisie samochodowym. Być może to tylko kwestia przeczyszczenia świec, a może usterki prowadzącej do poważniejszej awarii.

Normalna praca silnika, a zapalona kontrolka

Świecący się sygnalizator usterki w obrębie silnika podczas prawidłowej jego pracy może zwiastować zaśniedziałe styki, lub niewielką wilgoć przy wtyczkach. Oznacza to, że komputer pokładowy alarmuje nas o wystąpieniu parametrów odbiegających od zaleceń produktowych producenta. Najczęściej problem wymaga jedynie zresetowania alertu i przeczyszczeniu newralgicznych miejsc receptorowych auta.

Nieprawidłowo pracujące serce samochodu

Kiedy sygnalizacja usterki silnika świeci się cały czas przy jednoczesnym zauważalnym spadku mocy, oznaczać to może poważniejszą awarię. Samochód zaczyna działać wtedy w trybie awaryjnym, pozwalając na kontynuowanie jazdy, ale powodując niejednokrotnie zwiększenie spalania paliwa w samochodzie.

Zapalona kontrolka silnika niejednokrotnie okazuje się błahostką i bardzo często wystarczy samo zresetowanie alertu w komputerze pokładowym. Pamiętajmy mimo to, że nieraz nawet najdrobniejsza usterka prowadzić może do poważnych konsekwencji i kosztownych remontów silnika. Nie bagatelizujmy zatem konieczności sprawdzenia, co gra w duszy naszego auta i złóżmy wizytę u specjalistów w warsztacie.

Szkoła Nauki Jazdy D-H © 2014 | Wykonanie: Getso.pl