Kontrolowany poślizg

Istnieją dwa typy kierowców. Ci, którzy odczuwają satysfakcję z prowadzenia pojazdu podczas poślizgu oraz drudzy, którzy za wszelką cenę starają się tego uniknąć. Nie wiadomo którzy stanowią większe niebezpieczeństwo na drodze. Jedno jest pewne, że nawet po zaliczonym kursie na prawo jazdy kategorii B każdy świeżo upieczony kierowca powinien zorientować się w temacie bezpiecznego zachowania się w przypadku wejścia w niekontrolowany poślizg.

Najlepszym sposobem na odpowiednią reakcję podczas ślizgania jest świadomość tego, jak nasz pojazd reaguje na to co robimy. Głównymi elementami odpowiedzialnymi za utratę lub utrzymanie przyczepności na drodze są (o dziwo) sprzęgło oraz gaz. Przedstawiamy kilka technik “driftingu”.

Lift Off Drift (Race Drift, Kensei Drift)

Technika ta wykorzystywana jest w trakcie jazdy przy dość dużych prędkościach i raczej na łagodniejszych łukach niż w ostrych zakrętach. W trakcie wchodzenia w zakręt kierowca puszcza na chwilę gaz, co powoduje delikatną nadsterowność (w wyniku dociążenia przedniej osi i odciążenia tylnej). Szybka kontra pozwala złapać odpowiedni kąt natarcia na zakręt, a odpowiednie operowanie gazem pozwala regulować jego kąt lub przedłużyć sam manewr (długość poślizgu). Technika ta zalecana jest głównie do aut o neutralnej charakterystyce prowadzenia, choć pojazdy z mocniej dociążonym tyłem (i napęd tylnym) pozwalają uzyskać bardziej spektakularny efekt.

Clutch Kick

W języku polskim oznacza to strzał ze sprzęgła i adresowana jest do posiadaczy aut tylno napędowych. W trakcie przechodzenia przez zakręt kierowca naciska na chwilę sprzęgło, po czym energicznie je puszcza powodując domniemany jego „strzał”. W rezultacie, w wyniku nagłego przeniesienia dużej ilości momentu obrotowego na tylne koła tracą one przyczepność, a auto zaczyna się obraca wokół przedniej osi.

E-Brake Drift (Emergency Brake Drift, Side Brake Drift)

Jedna z najprostszych i najłatwiejszych technik wprowadzenia auta w poślizg. Polega ona na zaciągnięciu hamulca ręcznego w odpowiednim punkcie zakrętu. Są dwie sposoby użycia tej techniki. Pierwsza polega na wejściu w zakręt odpuszczeniu gazu i zaciągnięciu hamulca ręcznego (tylko chwilowo) w momencie gdy dojeżdżamy do szczytu zakrętu. Druga metoda polega na zaciągnięciu ręcznego w tym samym miejscu na łuku, ale z wciśniętym pedałem sprzęgła. Hamulec ręczny służy niejednokrotnie do zwiększania efektu (kąta natarcia) poprzednich technik jazdy w poślizgu.

To tylko 3 najbardziej znane sposoby wprowadzenia auta w kontrolowany poślizg. Więcej technik znajdziemy np. w internecie. Wraz z ekspertami z centrum szkolenia kierowców D-H, przekażemy wam więcej informacji na ten temat w kolejnych wpisach na naszym blogu. Choć powyższe techniki są niezwykle przydatne, odradzamy wykonywanie ich przez niedoświadczonych kierowców. W pierwszej kolejności czeka nas zdanie egzaminu na prawo jazdy i nabranie odpowiedniego stażu jako kierowca.

Szkoła Nauki Jazdy D-H © 2014 | Wykonanie: Getso.pl