pierwsze jazdyPrawidłowe operowanie sprzęgłem bywa sporym problemem. Jego niewłaściwe użycie z reguły kończy się szarpnięciem pojazdu, chwilowym zgaśnięciem silnika lub niezamierzonym piskiem opon. Sytuacja nie jest najgorsza, jeżeli samochód zatrzyma się podczas manewrowania przy parkowaniu lub na mało ruchliwej ulicy. Kierowca może jednak stworzyć realne zagrożenie, doprowadzając do zgaśnięcia silnika na przykład na skrzyżowaniu. Jak zatem prawidłowo używać sprzęgła?

Zbyt szybkie lub powolne puszczanie sprzęgła

Do szarpnięcia pojazdem prowadzi zbyt gwałtowne puszczenie pedału sprzęgła. Moment silnika jest wówczas przenoszony w zbyt krótkim czasie, więc nie ma możliwości płynnego dopasowania obrotów silnika względem prędkości układu jezdnego. Szybsze ścieranie sprzęgła oraz zużycie łożyska jest natomiast powodowane zbyt powolnym puszczaniem sprzęgła. Aby uniknąć tych problemów, należy używać sprzęgła jedynie przy zmianie biegów w samochodzie. Dopuszczalna jest również jazda na tak zwanym pół-sprzęgle, z wykonywaniem precyzyjnych manewrów na biegu pierwszym. Wówczas wciśnięcie sprzęgła do połowy może zmniejszyć szansę na zgaśnięcie silnika.

Sprzęgło przy zakrętach i hamowaniu

W trakcie wchodzenia w zakręt nie należy wciskać sprzęgła, ponieważ można wówczas utracić zdolność do szybszego przyspieszenia. Jest to szczególnie groźne na śliskiej nawierzchni, gdzie łatwo stracić panowanie nad autem. W trakcie hamowania przy wyższych prędkościach nie wolno natomiast wciskać sprzęgła oraz pedału hamulca jednocześnie. Zamiast zmniejszyć prędkość pojazdu, wydłuża się w ten sposób drogę hamowania. Wynika to z oporów silnika odłączonego od układu napędowego, które są wtedy mniejsze i nie mogą się zsumować z siłą tarcia tarcz hamulcowych. W trakcie hamowania należy wciskać sprzęgło w ostatniej chwili, kiedy prędkość pojazdu spada poniżej 20 km/h. Można dzięki temu przygotować się do redukcji biegu oraz uniknąć wygaszenia sinika.

Sprzęgło przy ruszaniu i zmianie biegu

Przy ruszaniu samochodem należy płynnie wcisnąć pedał gazu, a jednocześnie o taką samą wartość odpuścić pedał sprzęgła. Kiedy silnik zaczyna przekazywać moment na układ jezdny, jego obrotny zaczynają spadać. Wówczas można dodać gazu i delikatnie puścić pedał sprzęgła, zachowując uwagę przy zmianie biegu na kolejny. Przy wyższych prędkościach należy zachować dużą płynność w obsłudze sprzęgła. Można dzięki temu zapobiec niepożądanym szarpnięciom, a także zwiększyć komfort jazdy.

Jak używać prawidłowo sprzęgła?

Aby dobrze zrozumieć podstawowe zasady prawidłowego operowania sprzęgłem, warto poznać jego rolę spełnianą w pojeździe. Podstawowym zadaniem sprzęgła jest bezpieczne oraz płynne przenoszenie momentu obrotowego silnika na koła pojazdu. Wykorzystuje właściwą do zewnętrznych warunków oraz prędkości przekładnię, która znajduje się w skrzyni biegów. Umiejętne operowanie tym mechanizmem jest bardzo istotne. Udoskonalenie techniki jazdy pozostaje nie bez wpływu nie tylko na trwałość silnika, ale również bezpieczeństwo podczas jazdy.

Szkoła Nauki Jazdy D-H © 2014 | Wykonanie: Getso.pl